מאמרים בתחום רפואת השיניים

מאמרים נוספים

מהם התסמינים לנסיגת חניכיים?

תהליכים רבים מתרחשים בפה האנושי עם התקדמות השנים, ואחד התהליכים המורכבים והבעייתיים הוא נסיגת חניכיים אצל מבוגרים. נסיגת חניכיים הוא למעשה מצב בו החניכיים נסוגים למעלה או למטה ומשנים את מיקומם על גבי השן, דבר שיכול לחשוף את שורש השן, ומהווה פגיעה פוטנציאלית ברקמות התמיכה של השן. החניכיים הן רגישות מאוד והמון אנשים סובלים מסוגים שונים של בעיות שיניים מכל מיני סוגים. מדלקות חניכיים, דרך עששת ועד שיניים כלואות, יש הרבה מאוד בעיות שמתחילות בגילאים שונים בחיים, אם כי נסיגת חניכיים מתחילה לרוב רק בגיל מאוחר יותר, לרוב בעקבות סיבוכים של מחלות חניכיים ודלקות כרוניות.

ישנן הרבה סיבות לנסיגת חניכיים מעבר למחלות, כמו צחצוח שיניים אגרסיבי מדי, הצטברות אבנית ואפילו פירסינג או עישון, וכדי להימנע מהמטרד הגדול הזה, יש לנסות לצחצח שיניים בצורה ראויה, מבלי לפצוע את החניכיים, ולהימנע מפירסינג או עישון עד כמה שניתן. נסיגת חניכיים אשר מגיעה למצב חריף במיוחד יכולה לגרום לנשירת שיניים ודימום וכאבים רבים בחניכיים, ולכן, תשומת הלב לגבי הנושא היא חשובה מאוד. חשוב לציין כי נסיגת חניכיים לעולם לא מסתדרת באופן טבעי ויש לבצע טיפול התערבותי רפואי, שהוא ברוב המקרים גם טיפול כירורגי. יש כמה שיטות טיפול בתחום של נסיגת חניכיים והיא מותאמת למטופל ולמצבו הספציפי, כך שאין פתרון קסם אחיד לכולם.

זיהוי מוקדם והתמחות נקודתית

זיהוי של נסיגת חניכיים בשלב מוקדם הוא חשוב מאוד, ויכול להקל מאוד על הטיפול. דלקת חניכיים כרונית היא ברוב המקרים גורם מכריע בנושא של נסיגת חניכיים ולכן, הבדיקה התקופתית היא חשובה מאוד. התסמין הבולט ביותר של נסיגת חניכיים הוא בכלל אסתטי, וניתן לראות בבירור שהשיניים ארוכות יותר, וישנו מתאר אסימטרי של החניכיים. צבע השורש יהפוך לכהה ותהיינה רגישות וכאבים גם בחום קיצוני וגם בקור קיצוני. אם יש לכם את אחד או חלק מהתסמינים הבולטים הללו, נסו ולקבוע תור לרופא שיניים כמה שיותר מהר. טיפול וזיהוי מוקדם של נסיגת חניכיים יחסכו לא מעט כאבים, התעסקות והוצאות גדולות.

טיפול בנסיגת חניכיים מצריך הבנה אבסולוטית מצד רופא השיניים בתחום הספציפי הזה, כאשר יש כמה סוגים ניתוחים, בהתאם למצב המטופל. בחלק מקרים, נסיגת חניכיים אינה מלווה בכאבים, דבר שגורם לאנשים להתעלם ממנה ולא לבדוק את חומרתה, ולהזניח את הנושא עד שכבר מאוחר מדי. הכאבים, לצערם של אותם אנשים, מגיעים רק בשלבים מאוחרים יותר, כאשר המחלה נמצאת בשיאה. בכל מקרה, כדי לשפר את המצב ולמנוע את החרפתן, יש לבצע מספר פעולות ייעודיות כמו צחצוח שיניים נכון ולא מוגזם, ושימוש במברשת שיניים רכה, הדרכה להפסקת עישון, הורדת פירסינג (אם יש) ואף טיפול כנגד הרגלים המזיקים לחניכיים כמו חיטוט עם הציפורניים, החדרת עפרונות ועטים לפה ועוד שלל מניירות שהן לעיתן בלתי נשלטות, אך ניתנות לטיפול. בחלק מהמקרים, הטיפול יכול להיות אורתודנטי, כאשר את הבעיה ניתן לפתור בעזרת הזזת השיניים למקומות הראויים להן, באמצעים כאלו או אחרים.

למנוע את עליית המדרגה

הטיפול בנסיגת חניכיים הם שונים ועולים בדרגת הפולשנות שלהם עם החרפת המחלה. לפני האופציה הכירורגית, ניתן לבצע כמה פעולות שהוכיחו את עצמן יעילות. חיתוך הרקמה המושכת את החניכיים זהו טיפול סביר בדרגת הכאב שלו, שיכול לפתור את הבעיה אם היא נמצאת בשלב מוקדם יחסית, כמו גם שיפור המראה האסתטי באמצעות כתרים או ציפויים של חרסינה. עם זאת, הטיפולים הללו בדרך כלל עובדים אם הבעיה היא קטנה יחסית ונקודתית, כאשר במקרים מתקדמים וקשים יותר, אין מנוס מהתערבות כירורגית פולשנית, שגם דורשת החלמה לא קצרה. החשיבות של גילוי וטיפול מוקדם היא עצומה בנושא של נסיגת חניכיים וזה משהו שלא כדאי ללמוד על בשרכם.

הטיפול הכירורגי לטיפול בנסיגת שיניים הוא לרוב השתלת חניכיים כדי לכסות על השטח של השורשים החשופים. מדובר בניתוח מאוד מורכב שנעשה רק אם יש למטופל רגישות יתר או הפרעה אסתטית בשיניים. הרקמה המדוברת יכולה להגיע ממקומות שונים, כולל מהמטופל עצמו, דרך רקמה ממקור אדם (המגיעה מבנק רקמות) או מטריצת קולגן תלת מימדית המגיעה ממקור חי. כמובן שהשיטה השלישית היא המועדפת ביותר על הרופאים ועל המטופלים, כי היא אינה מצריכה ניתוח מורכב, אלא פשוט הרכבה של החומר. עם זאת, את השיטה הזו ניתן לבצע רק כאשר המצב של החניכיים הוא טוב יחסית, ללא דלקת ועם היגיינת פה ברמה גבוהה.

התערבות מינימלית ועד כירורגיה

הרצון להימנע מפרוצדורה רפואית אמור להניע אנשים לטפל בבעיות החניכיים שלהם, לרבות נסיגת חניכיים על שלל הבעיות שהיא מביאה איתה. כדי להימנע ממצבים קשים, יש לבקר אצל רופא שיניים שבשגרה, ולראות כיצד אפשר לטפל ולשפר בנושאים הדנטליים והאוראליים כאחד. מצב החניכיים מושפע מהרבה מאוד דברים, כולל היגיינה בסיסית ומתקדמת, גנטיקה ואפילו סוג האוכל שאנחנו אוכלים. לכן, חשוב לדעת ממה להימנע, איך לצחצח שיניים בצורה נכונה, באיזו משחת שיניים להשתמש, ומה התדירות בה חשוב לנקות את השיניים עם חוט דנטלי או להשתמש במי פה אנטי בקטריאליים. נסיגת חניכיים היא בעיה שיכולה להימנע, אם שומרים על הפה בצורה נכונה.

הבעייתיות של נסיגת חניכיים היא אינה רק ויזואלית, אלא גם רפואית. הדרך להחרפה היא איטית, ומסוכנת במיוחד, מפני שהיא אינה משבשת את אורך החיים, עד ההחרפה הפתאומית יחסית. אנשים חייבים לשים לב למצב החניכיים שלהם ולהיות במעקב שוטף של רופא שיניים. נסיגת חניכיים היא גם בעיה שמופיעה בגילאים מסוימים, ולכן, כאשר מגיעים לעשור הרביעי לחיים, חשוב מאוד לבדוק את עצמכם, לשמור על היגיינת הפה בצורה נכונה, ולבצע ביקורים תכופים אצל רופא השיניים והשיננית, על מנת למנוע מצב של נסיגת חניכיים, או להאט את ההתפרצות שלה ולטפל בה ביעילות ובנחישות.