מאמרים בתחום רפואת השיניים

מאמרים נוספים

יישור שיניים חיצוני או פנימי: כל מה שחשוב לדעת

אנחנו אוהבים להרגיש טוב. יש שיאמרו כי כאשר הם מרגישים יפים הם מרגישים טוב. אנחנו מתלבשים בבגדים יפים, עונדים תכשיטים, הולכים למספרה ולמעשה מטפחים את עצמנו ועושים כל דבר שייתן לנו להרגיש שאנחנו נראים הכי טוב שאפשר. החיוך שלנו הוא חלק בלתי נפרד מהתפיסה האסתטית הכוללת שלנו את עצמנו. מבנה השיניים שלנו, כיוון הצמיחה שלהן ועוד מושפעים, כמו שאר איברי גופנו, מגנטיקה. זה נכון שאנחנו לא בוחרים למי להיוולד. אבל אנחנו יכולים לבחור איך אנחנו רוצים שהשיניים שלנו ייראו. יישור שיניים זה נושא רחב מאוד, עליו אפשר לדבר ארוכות. בכדי לתת לכם הצצה לאופי הטיפול – ריכזנו למענכם את כל המידע הרלוונטי שיעזור לכם להגיע לרופא השיניים שלכם מוכנים.

איך מתבצע יישור שיניים?

ניתן להגיד בגדול כי כל טיפול של יישור שיניים עוסק בהפעלת לחץ כזה או אחר על שן אחת או על שיניים רבות כדי להביא אותן למקום הרצוי. עד כאן זה נשמע פשוט נכון?  אבל האמת היא שמדובר בטיפול קצת יותר מורכב מזה. לכל אחד מבנה שיניים שונה מזה של חברו. טיפול ליישור שיניים המותאם לאדם אחד לא בהכרח יתאים לאדם אחר. לכן, קיימות דרכים שונות לביצוע הטיפול. על כולן נדבר בהרחבה כאן.

את צורות הטיפול השונות ניתן לחלק לשלושה סוגים:

  1. לחץ חיצוני: לקטגוריה הזו נכנס ה- 'גשר' המוכר. משמע, מעין קוביות המוצמדות לשיניים ומפעילות עליהן לחץ מבחוץ על מנת ליישר אותן. לכאן נוכל לצרף את ה- 'רסן'. זה מעין מבנה המחובר לראש או לצוואר שתפקידו הפעלת לחץ על הלסת התחתונה או העליונה לפי הצורך עד הגעתה למקום הנכון וכן הלאה.
  2. לחץ שקוף: לא פעם במהלך יישור שיניים המטופל עלול להרגיש שהוא לא נראה טוב. תוספות הברזל המעטרות את הפנים פחות אסתטיות בלשון המעטה. לעיתים אנחנו נתקלים במטופלים ומטופלות החווים ירידה בביטחון העצמי שלהם לאורך הטיפול כתוצאה מדימוי עצמי נמוך. לכן, בשנים האחרונות, אנו כאנשי רפואה מתוודעים ומפתחים דרכים חדשות המאפשרות את יישור השיניים מחד, ללא פגיעה באסתטיקה מאידך.בדיוק לשם כך ניתן להיעזר ב- 'גשר' שקוף או כזה המתאים לצבע השיניים. לעיתים ניתן להיעזר ב- 'פלטות' ייעודיות לשיניים העשויות חומר שקוף אותן יש להחליף מפעם לפעם.
  3. לחץ פנימי: גם זו אופציה שיכולה להיתפס כאסתטית יותר. מדובר על שימוש בגשר פנימי, או אם נכנה אותו במונח המקצועי: 'גשר לינגואלי'. כאן מדובר על גשר מתכת שמפעיל לחץ מהחלק הפנימי של השן. שיטה זו אמנם מביאה ליישור השיניים ללא סימנים חיצוניים, אבל חשוב לציין כי מדובר בתהליך מורכב יותר מטיפול בעזרת גשר חיצוני רגיל וכי יש לקחת בחשבון את הסכנות הכרוכות בהנחה של גשר מהסוג הזה. כמו למשל: פציעה של הלשון וכיוצא בזה.

יישור שיניים, איך נראה התהליך?

ראשית חשוב לציין, תהליך של יישור שיניים הוא תהליך שלוקח זמן ומכאן הוא מצריך אורח רוח וסבלנות. כאשר הזמן משתנה באופן אינדיבידואלי אצל כל מטופל. יש כאלו שמסיימים את הטיפול תוך כמה חודשים ויש את אלו שלוקח להם כמה שנים לסיים את הטיפול במלואו. בכל מקרה, הטיפול יתחיל בביקור אצל אורתודנט שיעריך את מצב השיניים. מדובר בכמה פגישות שמטרתן הכנה של תכנית עבודה ייחודית עבור כל מטופל. ההמלצה שלנו היא לנצל את הזמן הזה כדי לשאול את הרופא המטפל כל שאלה שעולה בדעתכם. תיאום ציפיות מקדים והיכרות עם התהליך מראש יכולים לתת שקט נפשי לאורך זמן.

כמה נקודות שאסור לפספס:

  • בריאות הפה: הפעלת לחץ על השיניים באמצעות משטחים כאלו ואחרים עלולה להביא להופעה מואצת של חיידקים על השיניים. לעיתים, הטיפול מונע שימוש בחוט דנטלי מה שמביא לירידה באיכות ניקוי השיניים לאורך זמן. לכן, חשוב להקפיד לפנות לרופא שיניים מיומן לפני שמתחילים בתהליך. חשוב לדעת שאין בעיה רפואית בשיניים או בחניכיים הדורשת התערבות. תוך כדי התהליך חשוב להקפיד על ניקוי יסודי של הגשר, הפלטות וכל יתר המשטחים בהם אנו נעזרים ליישור השיניים. אנחנו אמנם רוצים להפוך את החיוך שלכם ליפה יותר. אבל אנחנו לא רוצים שזה יבוא על חשבון הבריאות שלכם.
  • מתי אפשר להתחיל? כאמור, תהליך ליישור שיניים הוא תהליך ארוך. האורתודנט יכול להמליץ על דרך הטיפול ולסייע בהנחת המכשירים. אבל הוא לא לבד בתהליך. מי שצריך לעבור את הטיפול הוא לא אחר מהמטופל עצמו. תהליך יישור שיניים דורש שיתוף פעולה מלא מצד המטופל תוך הקפדה על ההוראות שניתנו לו. לכן, מלכתחילה ההמלצה היא לא להתחיל בתהליך יישור שיניים בקרב ילדים צעירים מדי, שעדיין לא מוכנים נפשית למעמסה מהסוג הזה. לעיתים, לא תהיה לנו ברירה אלא להתחיל בגיל צעיר. זה במקרה שהמטופל סובל מפגיעה דנטלית חמורה שמפריעה לו בחיי היום יום. אתם מכירים את הילדים שלכם יותר טוב מכולם. ההמלצה שלנו היא להגיע למרפאה כאשר אתם סומכים על הילד שלכם שינהג לפי הוראות והנחיות האורתודנט.

לסיכום, אתם לא צריכים לדעת הכל על יישור שיניים כדי להתחיל בתהליך. הדבר החשוב באמת הוא להיות בטוחים כי אתם נמצאים בידיים טובות. מכיוון שמדובר בתהליך ארוך, הדורש זמן וסבלנות, חשוב שיהיו שם האנשים הנכונים שיתמכו בכם מקצועית ורגשית לאורך כל הדרך. אנחנו, כאנשי מקצוע רוצים לעזור לכם להרגיש טוב יותר. חשוב לנו שתקבלו בכל פעם מחדש טיפול מקצועי ומיומן שיעזור לכם להגיע לתוצאות טובות בזמן הקצר ביותר האפשרי. אנחנו מזמינים אתכם לא להסס ולהרים אלינו טלפון כבר עכשיו. בין אם אתם רוצים לקבוע תור לפגישה ראשונה ובין אם אתם רוצים רק לשאול שאלה, אנחנו כאן בשבילכם.