מאמרים בתחום רפואת השיניים

מאמרים נוספים

המדריך השלם להלבנת שיניים

החיוך שלנו הוא כרטיס הביקור הטוב ביותר שלנו והשיניים הן חלק בלתי נפרד ממנו – שיניים לבנות ונקיות הן סימן ליופי ונעורים. אך מה עושים כאשר השיניים מצהיבות עם השנים? איך אפשר להלבין אותן ולהחזיר להן את הגוון היפה והאסתטי שלהן? אפשר לנסות להלבין את השיניים בבית עם מגוון שיטות ומוצרים וכמובן – לעבור הלבנת שיניים מקצועית במרפאת שיניים.

הלבנת שיניים
הלבנת שיניים

למה השיניים שלנו מצהיבות?

השיניים שלנו אמנם חזקות מאוד ונועדו לשמש אותנו מגיל ילדות ועד גיל הזיקנה אך פגעי הזמן בהחלט משפיעים עליהן. עם השנים, השכבה העליונה- האמייל, עשויה לשנות את צבעה לגוון צהבהב או אפרפר בגלל שחומרים במזון שלנו נספגים לתוכה ומשאירים כתמים. שתיית קפה ותה, אכילת פירות יער, עישון סיגריות וכד' משאירים את חותמם על צבע השיניים. כמו כן, ישנם אנשים שיש להם נטייה תורשתית לכך, השיניים נוטות להצהיב יותר מאשר אצל מרבית האוכלוסייה.

הלבנת שיניים בשיטות ביתיות

לאורך ההיסטוריה האנושית כולה, שיניים לבנות ונקיות נחשבו לסמל לבריאות טובה והיגיינה אישית גבוהה. לא מפתיע אם כך שישנן לא מעט "תרופות סבתא" להלבנת שיניים. אחת השיטות הפופולריות ביותר היא שימוש בסודה לשתיה לצחצוח שיניים והלבנתן. שיטה נוספת היא שימוש במיץ לימון או מי מלח. שלושת השיטות הללו אמנם יכולות להביא לתוצאות ברמה מסוימת אך יש להן חסרון גדול מאוד – הן שוחקות את האמייל שמגן על השיניים מפני חדירת חיידקים מזיקים. כאשר שכבת האמייל נפגעת השן פגיעה מאוד לעששת. השיניים אולי יהיו מעט יותר בהירות אך לא לבנות לגמרי וישארו פגיעות מאוד לחיידקים שגורמים לעששת.

מוצרי הלבנת שיניים לשימוש בייתי

כדי לעזור ולהלבין את השיניים ניתן לרכוש מספר מוצרים ברשתות הפארם שמכילים חומרי הלבנה בריכוז נמוך:

  • משחת שיניים מלבינה – ישנן לא מעט משחות שיניים שמתיימרות להלבין את השיניים. השימוש בהן עוזר לשמור על גוון מעט יותר לבן אך היעילות שלהן בהלבנה ממש מוגבלת. שימוש קבוע, פעמיים ביום במשחת שיניים כזאת יכול לשמר תוצאות של הלבנה מקצועית במרפאת שיניים אך לא לטפל בהצהבה ממש או בכתמים על השיניים.
  • ג'ל ורצועות הלבנה – מכילים בדרך כלל מי חמצן בשיעור של עד 3%. השימוש נעשה על ידי מריחת הג'ל על השיניים או הדבקת הרצועות עליהן. בהחלט ניתן להגיע לתוצאות של שינוי גוון אחד לכיוון שיניים לבנות, אך לא יותר.
  • מי פה מלבינים – מוצר חדש יחסית בשוק הלבנת השיניים, לפי הוראות היצרנים השימוש הוא פעמיים ביום למשך דקה ולכן התוצאה מאוד מוגבלת. בשילוב על משחת שיניים מלבינה אפשר לראות תוצאות מעט יותר מורגשות.

הלבנת שיניים עם סד הלבנה

רופא השיניים משתמש בחומרים מלבינים בשיעור של עד 30% לקבלת הלבנה משמעותית לשיניים. הסד נבנה במעבדה לפי מדידות שנלקחות במרפאה ומותאם אישית לכל מטופל. הלבנה בשיטה זו מאוד יעילה. הרופא מצייד את המטופל בסד שנבנה עבורו ובחומר ההלבנה. את הסד יש להרכיב למספר שעות במהלך היום או למשך הלילה לפי הוראות הרופא.

הלבנת שיניים בקרן אור

השיטה המהירה ביותר והיעילה ביותר להלבנת שיניים. גם כאן, כמו בשימוש בסד, הרופא ימרח את השיניים בחומר הלבנה. ההבדל הוא שלאחר אפליקציית החומר השיניים יחשפו לקרן אור בגוון מיוחד שמזרזת את פעילות ההלבנה. תוך שעה (!) אפשר לצאת מהמרפאה עם שיניים לבנות פי 5 ויותר. השיטה בטוחה מאוד, מהירה מאוד והתוצאות מחזיקות לאורך זמן רב.

האם כל אחד יכול לעבור הלבנת שיניים?

באופן עקרוני כן, אין מניעה לכל מי שרוצה להלבין את השיניים שלו לעשות הלבנת שיניים. עם זאת, ההמלצה היא לא לעשות כל הלבנה בהריון ובזמן הנקה, גם לא עם מוצרים שאפשר לקנות ברשתות הפארם. כמו כן, הלבנת שיניים לא מתאימה לילדים ונערים ומומלץ להמתין לגיל 18. בנוסף,מי שסובל מדלקות חניכיים כרוניות ובעיות דנטליות אחרות רצוי שלא יעשה הלבנת שיניים ביתית בשום צורה לפני התייעצות עם רופא שיניים. כמובן שכאשר מגיעים למרפאת שיניים לביצוע הלבנה מקצועית הרופא יבדוק את מצב השיניים והחניכיים לפני ביצוע ההליך כדי לוודא שאין בעיות דנטליות (סתימות חלשות, כתר שלא מונח כראוי, דלקת חניכיים, חורים בשיניים וכד').

כמה עולה הלבנת שיניים?

רכישת ערכה להלבנת שיניים ביתית ברשתות הפארם תעלה כמה עשרות עד כמה מאות שקלים, תלוי מאוד במותג הספציפי.משחות שיניים מלבינות עולות כ-30 עד 50 ש"ח בלבד. הלבנת שיניים בעזרת סד הלבנה או באמצעות קרן אור במרפאת שיניים תעלה למעלה מ-1000 ש"ח תלוי מאוד בסוג החומרים והציוד שהרופא משתמש בהם, חומרת ההצהבה של השיניים והכתמים.

האם הלבנת שיניים היא קבועה? לכמה זמן היא "תחזיק"?

כמובן שהתשובה לשאלה זו תלויה מאוד בסוג ההלבנה. הלבנת שיניים בשיטות ביתיות פשוטות היא זמנית מאוד וצריך לתחזק אותה כל כמה חודשים במקרה הטוב. ג'ל הלבנה שקונים בבתי הפארם, רצועות הלבנה, משחות מלבינות וכד' יכולות לתת תוצאות מוגבלות והשימוש בהן חייב להיות קבוע כדי לשמור על התוצאות הללו. שימוש בסד הלבנה שניתן למטופל על ידי רופא השיניים יעיל יותר ואין צורך לחזור על הטיפול לעיתים קרובות. התוצאות הקבועות ביותר הן ללא ספר לאחר הלבנת שיניים מקצועית במרפאת שיניים. כדי לשמור על השיניים נקיות ולבנות יש לחזור על התהליך אחת לשנה עד שלוש בלבד. כמובן שיש חשיבות גם לשמירה על היגיינה דנטלית – צחצוח שיניים פעמיים ביום, ביקור אצל השיננית אחת לחצי שנה, שימוש בחוט דנטלי ומי פה. כדי לשמור אף יותר על השיניים נקיות וללא כתמים מומלץ להימנע מעישון, להמעיט בשתיית קפה ותה ואכילת פירות שמכתימים את השיניים כמו פירות יער.