מאמרים בתחום רפואת השיניים

מאמרים נוספים

כל מה שרציתם לדעת על עקירה כירורגית!

מי מאיתנו לא נרתע לרגע מהמונח 'עקירה כירורגית'? לא פעם כאנשי מקצוע אנו נתקלים בתגובות קשות של מטופלים אשר נדרשים לעבור עקירה כירורגית. עקירה כירורגית נשמעת כפעולה מאיימת, ולא פעם אכן מדובר בטיפול המלווה בכאב וחוסר נוחות במהלך הטיפול ולאחריו.

אולם, יש לזכור כי תפקידו של רופא השיניים הוא לעזור לכם לעבור את התהליך על הצד הטוב ביותר כדי לשפר את איכות חייכם ובריאותכם לאורך זמן. כדי לאפשר לכם להבין טוב יותר את הסיבות לביצוע הטיפול, אופן התהליך ודרכי ההחלמה, הכנו עבורכם את המאמר הבא, המרכז את כל המידע הרלוונטי בנושא עקירה כירורגית. אנחנו מאמינים כי ידע מוקדם יכול לסייע למטופל להכין עצמו לקראת העתיד לבוא. ההכנה המוקדמת תאפשר לו להתכונן לתהליך כדי לעבור אותו על הצד הטוב ביותר.

למה שמשהו ירצה לעקור שן?

לעיתים, שן פגועה יכולה להסב כאב למטופל בגלל סיבות שונות. השלב הראשון בטיפול יהיה למצות את האפשרויות העומדות בפניו של המטפל לשיקום השן הפגועה בתוך הפה. דוגמא מוכרת לאפשרות כזו היא סתימה. סתימה זו פעולה אותה מבצע רופא שיניים כאשר יש חור בשן. רופא השיניים לא יעקור את השן רק כי יש בה חור. הרי אנחנו רוצים לאפשר למטופל להמשיך להיעזר בשיניו לאורך זמן. זה מקרה קלאסי בו רופא השיניים יעשה את כל הדרוש כדי לשקם את השן הפגועה מה שיאפשר לה לחזור לפעילות סדירה. אבל קיימים מקרים בהן הדרך היחידה לסייע למטופל היא על ידי עקירה של השן.

המקרים השכיחים ביותר לעקירת שן הם:

  • עששת: עששת זו מחלת שיניים זיהומית הנפוצה ביותר. מדובר למעשה במפגש של חיידקים עם השיניים, דבר שמוביל להמסה של רקמות בשן ולהיווצרות חורים. אמנם, במרבית המקרים הטיפול יהיה בעזרת סתימה פשוטה. אבל כאשר מדובר בעששת חריפה, הנוצרת לרוב עקב חוסר היגיינה של חלל הפה, אבנית שלא טופלה כראוי אצל שיננית, הזנחת השן והיעדר טיפול מניעתי מוקדם – אין מנוס מעקירת השן.
  • דלקת חניכיים: דלקת חניכיים חריפה יכולה להביא לפגיעה ברקמות ובעצם השן. גם כאן כמו במקרה של עששת, במרבית המקרים טיפול מניעתי מוקדם יכול למנוע את ביצוע העקירה. אבל במקרה של הזנחה ארוכת טווח לא יהיה מנוס מעקירת השן.
  • אסתטיקה ואורתודנטיה: שיניים כמו איברים אחרים בגוף האדם עלולות להיראות אחרת אצל אנשים שונים. פעמים רבות מי שמכתיבה את צורת השיניים היא הגנטיקה. לעיתים שן צומחת באופן כזה שמפריע לשיניים האחרות. פעמים אחרות, במהלך טיפול אורתודנטי יש שיניים שלא יכולות להתיישר בגלל צורת הצמיחה של השיניים האחרות. בשני המקרים הללו ייתכן והטיפול הנכון יהיה עקירת השן.

לא כל עקירה היא עקירה כירורגית

חשוב לציין, לא כל עקירה היא מה שמכונה בשפה המקצועית: 'עקירה כירורגית'. עקירה רגילה נעשית בעזרת צבת אותה מחזיק רופא השיניים ובעזרתה הוא מנתק את השן מהחניכיים. עקירה כירורגית זו פעולה בה רופא השיניים מבצע חתך בחניכיים מה שמסייע בהוצאת השן הפגועה. מטבע הדברים עקירה כירורגית זו פעולה אותה יש לבצע במיומנות ומקצוענות. רופא שיניים מקצועי ידע לעשות את הפעולה על הצד הטוב ביותר תוך שמירה על בריאותו של המטופל.

מה הסיבות לביצוע עקירה כירורגית?

  1. אי אפשר לתפוס את השן: מקרה כזה אנחנו מכנים בעגה המקצועית 'כתר פגוע'. כתר הוא השם המכנה את החלק העליון של השן הוא מה שאנחנו רואים בעין כאשר אנו מביטים על השיניים שלנו. לעיתים כאשר החלק הזה פגוע קשה לתפוס את השן בעזרת הצבת ולכן יש לבצע עקירה כירורגית.
  2. שן כלואה: המונח 'שן כלואה' הוא מונח מקצועי שמתאר מקרה בו שן כלואה בתוך החניכיים מאחורי שיניים אחרות ולא מצליחה לצאת. לעיתים נעדיף לבצע 'חשיפה כירורגית' משמע, נבצע חתך בחניכיים שיאפשר חשיפה של השן מה שיכול להביא לגדילה תקנית בהמשך. במידה וגדילה כזו לא מתרחשת אז אין מנוס מלבצע עקירה כירורגית.
  3. פגיעה בשורש השן: השיניים שלנו מחוברות לשורש השן החבוי בתוך החניכיים. במצב תקני מדובר על שורש ישן המחזיק עליו את השן. אלא שבמקרים בהם השורש עקום או שבור עקירה כירורגית תעשה את העבודה ותנתק את השן מהשורש כנדרש.    

שלבי ההחלמה מעקירה כירורגית

כאמור, עקירה כירורגית היא אכן פעולה חודרנית המלווה לא פעם בכאבים. אמנם הטיפול עצמו נעשה לאחר הרדמה מקומית כך שבמהלך העקירה עצמה המטופל לא יחוש בכאב. אבל עם החזרה הביתה, כאשר השפעתה של ההרדמה המקומית פגה, המטופל עלול לחוש בכאבים ובתופעות לוואי נוספות. אולי תיווצר נפיחות סביב מקומה של השן החסרה, במרבית המקרים נוכל לצפות לדימום מהפה ועוד. ראשית, חשוב לציין כי מדובר בתהליך טבעי המאפשר לגוף להפעיל את מערכות ההגנה הטבעיות שלו. אל תהססו לקחת משכך כאבים בשעות הקריטיות שאחרי הטיפול, זה לא הזמן להיות 'גיבורים' זה הזמן שלכם להחלים. ביממה שלאחר העקירה איכלו מזונות רכים וקרים. מאכלים חמים עלולים להרחיב את נימי הדם ולהגביר את הדימום.  אם אתם יכולים להניח קרח על מיקום העקירה – מה טוב. בשבוע שלאחר העקירה הקפידו לשטוף את הפה מספר פעמים ביום בתערובת של מים פושרים עם מלח. המים המלוחים מחטאים את הפה ומסייעים למניעת דלקות והתפתחות זיהומים בחלל הפה כתוצאה מהעקירה.

זה לגמרי טבעי לחשוש מרופא שיניים, רבים ברחבי העולם מפחדים מטיפולי שיניים, ילדים ומבוגרים כאחד. הדרך שלנו להקל עליכם היא להבטיח לכם כי אתם נמצאים בידיים טובות. אל תהססו לפנות אלינו בכל שאלה. המטרה שלנו היא לעזור לכם להרגיש טוב ולשמור על בריאותכם, בשביל זה אנחנו כאן בשבילכם.