מאמרים בתחום רפואת השיניים

מאמרים נוספים

איך צחצוח לא נכון פוגע בבריאות הפה שלכם

כל ילד יודע כמה חשוב לצחצח שיניים, גם אם לא כולם עושים זאת בכל יום. כאשר לא מצחצחים שיניים ברור שאנחנו לא בדיוק תורמים לשיפור הבריאות הדנטלית, אך באופן די מפתיע, לפעמים דווקא כשאנחנו מצחצחים שיניים לא נכון – הנזק אפילו חמור ומשמעותי יותר. אז כדי לעזור לכם להיות בטוחים שאתם תורמים לבריאות הפה ולא פוגעים בה.

ריכזנו כמה מהטעויות הנפוצות ביותר בצחצוח השיניים

מצחצחים חזק מדי

בניקיון הבית, ככל שמקרצפים יותר – כך הלכלוך יורד מהר יותר. לכן רבים מנסים להחיל את אותו ההיגיון גם על השיניים ו"לקצרף" אותן הכי חזק שאפשר. מדובר בטעות שלא רק שלא תורמת – אלא אף מסכנת את החניכיים העדינות שלכם. צחצוח שיניים אגרסיבי מגביר משמעותית את הסיכון לנסיגת חניכיים ולחשיפת שורשי השן. הדבר עלול להתבטא ברגישות של השיניים, בניידות שלהן או אף באובדן שיניים במקרים קיצוניים. לכן יש לצחצח שיניים בעדינות וברגישות.

לא משתמשים במברשת מתאימה

כיום על מדפי הפארם יש מברשות רבות ממגוון סוגים. חשוב לדעת להתאים את המברשת למצב הדנטלי הייחודי שלכם. לדוגמה, אם אתם סובלים מדלקות חניכיים שמתבטאות בדימום ובנפיחות – מברשת קשה רק תחמיר את הבעיה. לכן יש לבחור במברשת רכה שמתאימה לטיפול בחניכיים רגישות. בנוסף, מומלץ לשקול מעבר למברשת חשמלית, אשר נחשבת יעילה יותר בהסרת שאריות מזון ורובד חיידקים (פלאק) מהשיניים.

מצחצחים עם סודה לשתייה

סודה לשתייה נחשבת ל"תרופת סבתא" למי שרוצים שיניים לבנות ובוהקות יותר. חשוב לזכור כי בעוד שלסודה לשתייה אכן יש יתרונות רבים, היא עלולה לפגוע בשכבת האימייל של השן ולהחליש אותה. ייתכן כי השימוש בה אכן ישיג הלבנה מסוימת באופן טבעי – אך כאשר האימייל ישחק הלובן הזה יאבד ולא ניתן יהיה להשיב אותו, אלא בטיפול לציפוי השן.

שומרים על סדר קבוע בצחצוח

לכל אחד מאיתנו יש את הסדר הקבוע שהוא עובד לפיו בהיבטים שונים בחיים. זה מצוין לדברים אחרים, אך פחות יעיל כשזה מגיע לשמירה על השיניים. מחקרים מראים שכאשר אנחנו מצחצחים שיניים באותו הסדר בכל פעם, אנחנו נוטים להזניח אזורים מסוימים – אולי כאלו ששמרנו לסוף או אולי דווקא באמצע הצחצוח, כשאנחנו כבר להוטים לסיים. לכן מומלץ בכל פעם לבחור אזור אחר בפה להתחיל איתו ולהשתחרר מהתבנית המוכרת.

חושבים שהצחצוח לבדו מספיק

צחצוח שיניים הוא רק חלק אחד, בסיסי וחשוב בשמירה על ההיגיינה הדנטלית. אם נסתפק רק בו – זה פשוט לא יספיק כדי להסיר את שאריות המזון ש"נתקעות" בין השיניים, וכן את הפלאק והאבנית שלא ניתן להסיר לגמרי בכוחות עצמנו. לכן, יש להקפיד לנקות בין השיניים בעזרת אביזרים שונים שניתן לרכוש בבית המרקחת. בנוסף מומלץ לבצע ניקוי עמוק אצל השיננית אחת לכמה חודשים.