מאמרים בתחום רפואת השיניים

מאמרים נוספים

אורתודנט מבוגרים: כל מה שחשוב לדעת

הפופולאריות של טיפולים אורתודנטיים למבוגרים צמחה פלאים בשנים האחרונות, וזה נובע מכמה סיבות. הסיבה העיקרית היא מודעות לגבי מראה חיצוני בכלל, ותקינות דנטלית בפרט, והרבה אנשים שהגיעו לגילאים מבוגרים, מבינים שהם טעו בדיעבד, כאשר לא ביצעו יישור שיניים בגיל צעיר יותר. כיום, אפשר לגשת לתור אצל אורתודנט מבוגרים אשר מתמחה בתחום, ולקבל שירות מותאם ללסת מבוגרת, שהיא שונה משמעותית מלסת צעירה. האתגרים של אורתודנט מבוגרים הם רבים והם שונים מעט מתהליך יישור שיניים אצל בני נוער ואנשים צעירים, שכן הלסת כבר מקובעת, כל השיניים התחלפו והתקבעו, ויש קושי מהותי ומבונה בתהליך ההטמעה של הפעולות היום יומיות אצל אנשים שהם יותר מבוגרים.

שיניים עקומות ולסת לא אסתטית זה משהו שפוגע באנשים בכל גיל, וגם בגילאים מאוחרים מאוד. הפנים הם כרטיס הביקור של אנשים, וחלקם משקיעים מאמץ רב ויום יומי בהשגת החיוך המושלם, באמצעות צחצוח אינטנסיבי, ושימוש בתכשירים שונים כמו חוטים דנטליים, משחות שיניים אנטי בקטריאליות וכן במי פה. אורתודנט מבוגרים עוזר גם לאנשים שהעיוותים בשיניים הגיעו במהלך השנים, כמו הצטופפות שיניים, נסיגת חניכיים או פגיעה פיזית בלסת. הצורך הוא תמיד קיים, וכאשר יש בעיה בגיל מוקדם, היא הולכת ומסתבכת בגילאים מאוחרים יותר. צריך לזכור כי אורתודנט מבוגרים אשר מבצע תהליך של יישור שיניים, גם יוצר מראה אסתטי יותר וגם מונע בעיות עתידיות מכל מיני סוגים, שעלולות להחמיר עם השנים ולהפוך לאקוטיות.

סמכים חיצוניים וההשלכות של הטיפול

אנשים רבים מגלים כי שיניים עקומות או צפופות קשה יותר לנקות. הם נתקלים במחלות כמו דלקות חניכיים ועששת, כאשר יישור השיניים, מעבר לאסתטיקה המתבקשת, גם מאפשר ניקיון שיניים בצורה טובה יותר, ובכך אפשר להאריך את חייהן וחוזקן בצורה משמעותית. מבחינת האפשרות להזיז את השיניים, אורתודנט מבוגרים פועל באותן שיטות של אורתודנט ילדים, והשיניים יכולות לזוז באמצעות מניפולציות ומכשירים שונים, בדיוק באותה קלות. גם כאן, התהליך יכול להיות מהיר ולארוך כמה חודשים בודדים, והוא יכול להיות מורכב יותר, בהתאם למצב הלסת, ולהימשך אף כמה שנים. כדי להגיע לתוצאה הטובה ביותר, יש להיבדק אצל אורתודנט מבוגרים מומחה, עם ניסיון וידע בתחום, אשר יידע לזהות את הבעיה בצורה מדויקת ולהתאים את הטיפול למטופל, לתקציב שלו ולצרכים המדויקים שלו.

שיטת העבודה המקובלת ביותר אצל אורתודנט מבוגרים היא זו שכוללת סמכים חיצוניים, המודבקים על השיניים בצד החיצוני שלהן. הסמכים באים בכמה צורות וסוגים, כולל חרסינה, אלומיניום ואפילו שקופים, כך שהנושא של מבוכה מקבל פה הקלה משמעותית. על גבי הסמכים מחוברים קשתות ממתכות שונות אשר מרחיקות ומסדרות את השיניים, בעזרת גומיות קטנות או חוטי מתכת ייעודיים. ניתן לכוון ולהתאים את הסמכים לשיניים ולגרום לתזוזות הרצויות, שיעזרו לקבל את המראה המושלם בסופו של תהליך. אצל מבוגרים, השימוש ברסנים חיצוניים הוא פחות פרקטי ונפוץ, גם מבחינה חברתית, וגם בעיקר כי הלסת כבר מקובעת וקשה מאוד לבצע מניפולציות שיתקנו את הנזקים בה, כך שההתמקדות היא בשיניים עצמן ופחות באלמנטים אחרים בפה.

מ-Invisalign דרך lingual ועד שיטות מסורתיות

בשנים האחרונות קמה שיטה ששינתה את עולם יישור השיניים, הנקראת יישור שיניים בלתי נראה (Invisalign), שהיא מאוד פופולאריות אצל רופא כמו אורתודנט מבוגרים לאור ההשפעה המינימלית שיש לה על המראה החיצוני במהלך התהליך. השיטה מתחלקת לשלבים, כאשר בשלב הראשון משתמשים בפלטות דקות ושקופות, אשר מוחלפות כל כשבועיים, ובמהלך התהליך, השיניים מתיישרות אט אט, שלב אחר שלב. את הפלטות ניתן לשלוף החוצה בקלות ואנשים עושים זאת כאשר הם אוכלים או מצחצחים את השיניים. הפלטות שקופות ודקות, אין להן כמעט השפעה על המראה החיצוני והן אינן משפיעות על הדיבור, דבר שעוזר מאוד לאותם אנשים ביום יום, הן בתחום התעסוקתי, החברתי והרומנטי.

שיטת ה-Invisalign היא שיטה מעט יקרה, ולכן יש שיטה נוספת, שהיא גם בלתי נראית, הנקראת lingual, במהלכה נעזרים בסמכים המודבקים על צידן הפנימי של השיניים, אם כי החיסרון הבולט שלה היא חוסר היכולת לשמור על היגיינת פה, שכן את הסמכים לא ניתן לשלוף החוצה בקלות. המחיר של השיטה הוא יקר יותר משיטות "נראות" אחרות ולכן יש גם לקחת זאת בחשבון. בסופו של דבר, כדי לבחור את השיטה הטובה ביותר, והמתאימה ביותר ללקוח, יש להתייעץ עם אורתודנט מבוגרים אשר יידע לבצע את התהליך בצורה הנכונה ביותר, כולל אבחון מהיר, הורדת הלחץ הנובע מביקור אצל רופא שיניים והימנעות מתהליכים כירורגיים ועקירות עד כמה שניתן.

תוכנית מסודרת והתאמת טיפול

יישור שיניים למבוגרים נעשית בתוכנית מסודרת שאמורה להיות יעילה מצד אחד, וקצרה מנגד, והפתרון אמור להיות גם אסתטי וגם בריאותי. שיניים בריאות ולא צפופות הן גם יפות יותר וגם קלות יותר לניקוי. אורתודנט מבוגרים יכול להיות איכותי ביותר, אך אם הוא לא יקבל שיתוף פעולה מלא מהמטופל שלו, סיכויי ההצלחה של התהליך שואפים לאפס. בנושא הדנטלי והאוראלי יש חשיבות גדולה לשיתוף פעולה מלא, שכן רוב ההתעסקות היא יום יומית. לא משנה באיזו שיטה בוחרים, יש לעקוב אחרי ההוראות, לבצע אותן, ולשמור על היגיינת פה ראויה במקביל, כדי שהתהליך לא יהיה לחינם.

הרצון ליישר את השיניים בגיל מבוגר נוגע להרבה מאוד אנשים, שלא מרוצים מהמראה של הפה שלהם. לעיתים יש חששות שנוגעות לאסתטיקה במהלכו של התהליך, חששות כלכליים ופחד שהתהליך לא יהיה כל כך אפקטיבי. עם התקדמות רפואת השיניים בשנים האחרונות, והאופציות הרבות שעומדות בפני אנשים מבוגרים וצעירים כאחד, אפשר להשיג תוצאות מרהיבות בזמן מהיר במיוחד. הבחירה בשירותיו של אורתודנט מבוגרים טוב ומנוסה היא חשובה, שכן הוא מכיר את כל השיטות החדשות, אשר עוזרות להתמודד עם התהליך הזה, שהוא גם קצת כואב וגם קצת מביך, אך למען מטרה מעולה, בצורה הטובה ביותר. בהצלחה.